Red and Black Ford Mustang

Ruch tłoka w silniku: jak działa i jakie są etapy ruchu tłoka w silniku spalinowym

Silnik spalinowy jest złożonym mechanizmem, który przetwarza energię chemiczną paliwa w ruch obrotowy wału korbowego. Jednym z kluczowych elementów silnika jest tłok, który wykonuje ruchy w cylindrze i przekazuje energię do wału korbowego.

Etap 1: Dolny martwy punkt
Ruch tłoka rozpoczyna się w dolnym martwym punkcie (DMP), kiedy tłok znajduje się na najniższym poziomie cylindra. W tym momencie paliwo rozprasza się w komorze spalania, a iskra zapłonowa powoduje wybuch mieszanki powietrza i paliwa, co generuje siłę, która przepycha tłok do góry.

Etap 2: Górny martwy punkt
Gdy tłok przemieszcza się do góry, obraca wał korbowy i przenosi energię do układu napędowego. Kiedy tłok osiągnie górny martwy punkt (GMP), zawór wylotowy otwiera się i spaliny opuszczają cylindr.

Etap 3: Przemieszczenie tłoka
Następnie tłok przemieszcza się w dół cylindra, co powoduje zamknięcie zaworu wylotowego i otwarcie zaworu dolotowego. Powietrze jest zasysane do cylindra, a tłok tworzy nową mieszankę powietrza i paliwa w komorze spalania.

Etap 4: Zapłon nowej mieszanki powietrza i paliwa
Kiedy tłok zbliża się do DMP, zapłon nowej mieszanki powoduje kolejny wybuch, który ponownie przesuwa tłok w górę cylindra i generuje energię kinetyczną, którą przekazuje do wału korbowego.

Etap 5: Powtórzenie cyklu
Proces ten powtarza się wiele razy na minutę, generując napęd dla pojazdu. Ruch tłoka jest jednym z wielu elementów składowych silnika spalinowego, a jego precyzyjne działanie jest kluczowe dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i trwałości silnika.

Podsumowując, ruch tłoka w silniku spalinowym składa się z pięciu etapów: rozpoczęcia w DMP, przesunięcia w górę cylindra, osiągnięcia GMP, przemieszczenia w dół cylindra i ponownego powtórzenia cyklu. Dzięki temu skomplikowanemu procesowi możliwe jest przetwarzanie energii chemicznej paliwa w ruch obrotowy wału korbowego.